Rupert Murdoch

Keith Rupert Murdoch, AC, KSG is an Australian American media mogul. Murdoch became managing director of Australia's News Limited, inherited from his father, in 1952. He is the founder, Chairman and CEO of global media holding company News Corporation. In the 1950s and '60s, he acquired various newspapers in Australia and New Zealand, before expanding into the United Kingdom in 1969. He moved to New York in 1974 to expand into the US market, but retained interests in Australia and Britain. In 1981, he bought The Times, his first British broadsheet. By 2000 Murdoch's News Corporation owned over 800 companies in more than 50 countries with a net worth of over $5 billion. In July 2011 Murdoch faced allegations that his companies, including the News of the World, owned by News Corporation, had been regularly hacking the phones of celebrities, royalty and public citizens. He faces police and government investigations into bribery and corruption by the British government and FBI investigations in the US. On 21 July 2012, Murdoch resigned as a director of News International. He was born 11 March 1931.

The news business: Channel change

LAST November Mike Darcey, then a top executive at BSkyB, a British satellite-television company, received a phone call from Rupert Murdoch, the boss of News Corporation. Mr Murdoch wanted him to run News UK (formerly News International), his scandal-plagued British newspaper unit, even though Mr Darcey had never worked in publishing. “Don’t worry about it,” Mr Murdoch said. “It’s exactly the same” as television.

Source: www.economist.com | Date: 21st October 2013 Read more

Johnston Press warns on debt

Johnston Press has posted a thumping half-year loss of £249 million and admitted there is a “material uncertainty” over its future as a going concern, as bank covenants tighten on its £306 million debt pile.

Source: www.standard.co.uk | Date: 28th August 2013 Read more

Danny Rimer from Index Ventures: the Silicon Valley exile who sees a new internet gold rush on the way

It has sun, sea and Silicon Valley, but not everyone in Danny Rimer’s household was happy with the move from London to San Francisco two years ago. The partner at internet investment house Index Ventures, whose hits have included backing Skype, Facebook and Betfair, decided to practise what he had been preaching to his digital start-ups: if you want to make it, breaking America is all-important.

Source: www.standard.co.uk | Date: 12th August 2013 Read more

James Murdoch: we have held talks over consolidating Sky in Europe

21st Century Fox international chief tells conference it has no plans to mount new bid to take full control of BSkyBJames Murdoch has said he has no intention of making another £8bn-plus bid to take full control of BSkyB, but admitted that discussions have been held with shareholders about how to consolidate the Sky pay-TV businesses across Europe.News Corporation was forced to give up on a bid to take full control of BSkyB in 2011, and Murdoch relinquished his chairmanship of BSkyB and its UK newspapers and move to the US in the wake of the phone-hacking scandal.

Source: www.guardian.co.uk | Date: 25th July 2013 Read more

Rupert Murdoch agrees to appear before Parliament

News Corp. Chairman Rupert Murdoch will accept an invitation to appear before a committee of the British Parliament to discuss taped comments he made about a police investigation into journalists' phone hacking and alleged illicit payments to British authorities.    

Source: www.latimes.com | Date: 10th July 2013 Read more

Rupert Murdoch tape: read extracts from the transcript

Sections of the transcript of the News Corp chief's meeting with Sun staff, provided by Exaro, the investigative websiteRupert Murdoch: "Can I just say first that I appreciate very much what you're saying. I'd be saying the same thing if I was in your chair. And I'm sure we've made mistakes. But it's hard for you to see it this way. I'm just as annoyed as you are at the police, and you're directing it at me instead, but never mind. I mean, it is absolutely – and we will be returning to this as a paper, if we can get through a bit more of this (Murdoch slaps table) – what they're doing, what they did to you, and how they treated people at the BBC, saying 'a couple of you come in for a cup of tea at four in the afternoon,' you guys got thrown out of bed by gangs of cops at six in the morning, and I'm just as annoyed as you are. But all I'd ask that you remember is that in that first month, you said was panic, maybe there was panic that we closed the News of the World, but we were working in the belief – I think rightly – the police were about to invade this building, and take all the computers out the way, and just put us out of business totally. And everyone could have lost out."And it was done to protect the business. We thought, protecting everybody, but that's how it started. And if you want to accuse me of a certain amount of panic, there's some truth in that. But it was very, very – I don't know – it's hard for you to remember it, it was such – but it was – I was under personal siege – not that that mattered – but it was – the whole place was – all the press were screaming and yelling, and we might have gone too far in protecting ourselves. And you were the victims of it. It's not enough for me to say you've got my sympathy. But you do have my total support."...RM: "Well, of course, I expected that question. And, naturally, anyone who's released or anyone who's acquitted will just continue. I've been told that I must not give guarantees, but I can give you something."Unidentified Sun journalist: "Medical support?"RM: "I guarantee you that will continue. And I will do everything in my power to give you total support, even if you're convicted and get six months or whatever. I think it's just outrageous, but – and I don't know of anybody, or anything, that did anything that wasn't being done across Fleet Street and wasn't the culture. And we're being picked on. I think that it was the old rightwing establishment, [Lord] Puttnam, or worse, the leftwing get-even crowd of Gordon Brown. There was a sort of – we got caught with dirty hands, I guess, with the News of the World, and everybody piled in. It was a get-even time for things that were done with the Sun over the last 40 years, 38 years, whatever it is. But that's no help to you guys in your personal situation. All I have to say is, you thanked me for giving you an hour today, I spend more than an hour every day thinking about this, and will just do anything I can to help and support you. Doesn't make good what's happened to you, or what is happening to you, or the torture that you and your families have been put through. Still, I mean, it's a disgrace. Here we are, two years later, and the cops are totally incompetent. So, I'll just ask you a question, I don't want to interrupt you, are you happy with the lawyers that have been provided?"...RM: "We're talking about payments for news tips from cops: that's been going on a hundred years, absolutely..."...RM: "I remember when I first bought the News of the World, the first day I went to the office … and there was a big wall-safe … And I said, 'What's that for?'"And they said, 'We keep some cash in there.'"And I said, 'What for?'"They said, 'Well, sometimes the editor needs some on a Saturday night for powerful friends. And sometimes the chairman [the late Sir William Carr] is doing badly at the tables, (laughter) and he helps himself …'"Now there was a law passed against this in 1906. That's when it was first recognised as a problem ... The idea that the cops then started coming after you, kick you out of bed, and your families, at six in the morning, is unbelievable."...RM: "I mean, if it wasn't so sad and so terrible, it would be laughable. But if your lawyer puts that- You won't get any help from judges – but, I think, juries. I've got – not absolute faith – but a lot of hope in juries. I think you'll all make fine witnesses. And you want a lot of help from your lawyers, and practice. Because your juries are your best hope."...RM: "I was told about that this morning, but I wasn't aware that happened. And I don't know who was behind this, your victimisation. I understand exactly where you're coming from. But why are the police behaving in this way? It's the biggest inquiry ever, over next to nothing."Geoff Webster [Sun deputy editor]: "Well, it's preposterous."RM: "And now they're arresting their own, who never even took money."GW: "Well, quite. Quite. They're out of control."RM: "They're going to put all newspapers out of business. Someone tweeted from the Times today, there was a tweet saying he'd just had lunch with one of his contacts, and he was on the way down to the police station to drop the guy in it. It was a joke. It's unbelievable. Actually, it's good for all of us, in that it's going to get the whole of Fleet Street thinking it's preposterous."...RM: "Yeah, but emotional support is not enough. I've got to do more. I mean, at least, everybody will be paid. You're all innocent until proven guilty. What you're asking is, what happens if some of you are proven guilty? What afterwards? I'm not allowed to promise you – I will promise you continued health support – but your jobs – I've got to be careful what comes out – but frankly, I won't say it, but just trust me."...RM: "I don't think that's totally fair. We've been a paper that's never been frightened to get – wade into big controversies, and as such we've made some enemies, many times, but we've made a lot of friends too. And I don't think it's all one way. But they wouldn't be buying – 2 million people wouldn't be buying the Sun every day. But, yeah, I know what you're saying. Well, where would I, or the Sun, be most unpopular? It would be with the judges."...RM: "All I can say is, for the last several months, we have told, the MSC has told, and Kathleen Harris, who's a terrific lawyer, has told the police, has said, 'No, no, no – get a court order. Deal with that.'"They said, 'We will,' and, of course, it never happened."...RM: "Thank you very much. That's very moving … I'll go and shove it down the throat of the company lawyers. That was the most ups–"(Second Sun executive sobs.)RM: "It's a very, very moving letter. All right?"Rupert MurdochThe SunNews UKNews InternationalNews CorporationNewspapers & magazinesMedia businessUnited Statesguardian.co.uk © 2013 Guardian News and Media Limited or its affiliated companies. All rights reserved. | Use of this content is subject to our Terms & Conditions | More Feeds    

Source: www.guardian.co.uk | Date: 5th July 2013 Read more

Rupert Murdoch's News International is dead. Long live News UK

The company that owns the Sun, the Times and the Sunday Times has changed its name. And it has an odd new logo tooName: News UK.Age: Freshly minted.Appearance: Ugly, ill-thought-through logo.What is it? It's a Wapping-based company.Some plucky social media startup? It's more of a rebranding, actually.Of what? Of the operation formerly known as News International, the company that owns the Sun, the Times and the Sunday Times.So the Evil Empire has a new name. Yes. Effective immediately.Why the change? According to a News UK press release, the new brand is "designed to convey a more coherent and logical identity", and reflects "fundamental changes in governance and personnel that have taken place to address the problems of the recent past".Which problems is it referring to? The phone-hacking scandal, the subsequent closure of the News of the World, the unsavoury revelations of the Leveson report and the arrest of former chief executive Rebekah Brooks, among other things.If the company thinks it can just change its name and we will all forget the way it treated Sienna Miller, it is wrong. Other, more substantive changes have taken place – the newspapers have new editors, and the executive team has been "transformed".Actually, I have already forgotten how it treated Sienna Miller. It was bad, though. The change is also part of a larger reorganisation of Rupert Murdoch's empire, which has been split into two entities, publishing business News Corporation and entertainment arm 21st Century Fox.Sounds like a strategy designed to keep one rotten apple from the spoiling the barrel, followed by an attempt to rebrand the rotten apple as "extra ripe". A crude assessment, but one that I find I am in no mood to contradict.What's with that terrible logo? Apparently the script is based on the handwriting of both Rupert Murdoch and his father Keith.They had the same handwriting? Sounds odd. Perhaps young Rupert was just an adept forger. No comment.Do say: "Despite the changes at the corporate level, this is largely an attempt to decontaminate a toxic brand."Don't say: "Hi, is that News UK? Can I speak to Rebekah? No? Is James there?"News UKNews InternationalRupert MurdochNewspapers & magazinesNational newspapersNewspapersMedia businessguardian.co.uk © 2013 Guardian News and Media Limited or its affiliated companies. All rights reserved. | Use of this content is subject to our Terms & Conditions | More Feeds    

Source: www.guardian.co.uk | Date: 26th June 2013 Read more

Market Report: Metal fatigue sees Russians exit FTSE

The Russian gold miner Polymetal gave one last push to hang on to blue-chip status yesterday, but despite a 1.7 per cent rally, it failed. Polymetal joins a fellow Russian metals group, the steel maker Evraz, who will both shuffle out of the top pack. Last night was the cut-off point for the FTSE Group to declare who is in and who is out of this quarter's reorganisation.    

Source: www.independent.co.uk | Date: 13th June 2013 Read more

Saudi prince defends Forbes libel action

Prince Alwaleed says court claim is not about his ranking on business magazine's Rich List, but about 'defamatory' articleSaudi Arabia's Prince Alwaleed has insisted his high court libel action against the business magazine Forbes is "not about ranking on some list or personal wealth".Alwaleed, who is one of the world's wealthiest businessmen, is suing Forbes in London over an article published alongside its coveted Rich List, which he claims underestimated his fortune by $9.6bn (£6.1bn).The billionaire said he is seeking damages from the magazine over "seriously defamatory comments" about him and his investment vehicle, Kingdom Holdings Company, which owns stakes in Rupert Murdoch's News Corporation and London's Savoy hotel.In the first official statement since the Guardian revealed his libel claim last week, Alwaleed's office said: "The basis for actively pursuing a legal action against Forbes would not be about ranking on some list or personal wealth, it is about correcting seriously defamatory comments that have been made about HRH Prince Alwaleed as an individual and Kingdom Holding Company."The prince accused Forbes of publishing a "deliberately insulting and inaccurate" description of the Saudi Arabian business community and said it had "denigrated" the country's stock exchange, the Tadawul.In its article in March, Forbes quoted a former Alwaleed executive who described the Tadawul as a gambling site. The magazine said it calculated his fortune at $20bn, placing him No 26 on its Rich List, after valuing the underlying investments of Kingdom Holding Company instead of its shares traded on the Tadawul.However, Alwaleed said this amounted to Forbes accusing him of market manipulation. In a tersely-worded statement, the royal said his legal action was a "necessary and appropriate response" to Forbes's "irrational and deeply flawed valuation methodology, which is ultimately subjective and discriminatory".The libel writ has been filed at London's high court by the law firm Kobre & Kim, which describes itself on its website as "Aggressive. Global. Conflict-free."In a statement, Forbes said it continues to be "bemused by Prince Alwaleed's ego-driven PR stunt". It added: "Forbes still has not been served with any lawsuit. Our story raises significant questions about his finances, and we would welcome the opportunity to uncover further relevant information during the course of any hypothetical suit."• To contact the MediaGuardian news desk email media@guardian.co.uk or phone 020 3353 3857. For all other inquiries please call the main Guardian switchboard on 020 3353 2000. If you are writing a comment for publication, please mark clearly "for publication".• To get the latest media news to your desktop or mobile, follow MediaGuardian on Twitter and Facebook.Forbes magazineNewspapers & magazinesUS press and publishingMagazinesSaudi ArabiaMedia lawPrince Alwaleed bin TalalJosh Hallidayguardian.co.uk © 2013 Guardian News and Media Limited or its affiliated companies. All rights reserved. | Use of this content is subject to our Terms & Conditions | More Feeds    

Source: www.guardian.co.uk | Date: 13th June 2013 Read more

News Corp delisting

Rupert Murdoch is set to cut another of his links with Britain when shares in News Corporation cease trading on the London Stock Exchange at the end of next month.    

Source: www.independent.co.uk | Date: 31st May 2013 Read more

Murdoch signals fresh start with News Corp logo – but his hand is all over it

The new branding for the mogul's publishing arm is a stab at being more informal, but in reality it sticks to the same old scriptWith all the grace of a hurried reminder to "get milk" or "phone mum" the new logo for News Corp attempts to bring the regrouped publishing wing of the company breezily back into view.Formed from the handwriting of both Rupert Murdoch and his father Keith – which sounds creepier than it probably should – the logo reasserts that this is "a family business". And a business-like scrawl it is, ushering in the organisation's forthcoming split into News Corp (newspapers and book publishing) and the entertainment division 21st Century Fox.From a man who last year resigned from his UK newspapers' boards, it's a way of ensuring his hand is still in the game. But while "homespun" isn't a word usually associated with Murdoch and his empire, this is clearly a stab at pushing a friendlier, more informal face. And for that reason it doesn't work. Of course it doesn't: News Corp is a multibillion-dollar beast, not a bring-and-buy sale. Instead, it's a fairly desperate attempt to lock the scandal-ridden past behind the strange spherical portcullis which was News Corporation's previous symbol of choice.For countless brands the twin grails of authenticity and heritage are intimated in the handwritten logotype. Coca-Cola's logo – largely unchanged since the late 19th century – was written out in the bookkeeper's best Spencerian script; while fashion designer Paul Smith's seeming-signature, penned by a friend, drives home his still intimate involvement with the company he started in the 70s. Disney also retains its painterly swirls and playful mix of caps and lowercase – but did Walt's handwriting ever give that much away about the man himself?In the era of digital text, handwritten lettering can appear honest, candid even. Used here, as a fresh start on a new corporate page, it is more than a little ironic. And while the News Corp lettering claims to be in the Murdoch hand, it still remains difficult to place. It's bizarrely impersonal, giving little away. It looks like it belongs on a whiteboard, or on a blank sheet of A4 on a table in an empty corner office. It so wants to be real, just jotted-down, but on closer inspection it's only anonymous and isn't actually that rushed-off at all.Perhaps it harks back to newsgathering, but it isn't the handwriting of any journalist I know, jammed quickly into notepads or on any scrap of paper to hand; no, this writing style is too thought-out, too measured. The "n" doesn't join the "e", the "w" floats free of the "s". I'm no graphologist, but the final exaggerated flick on the "p" is the giveaway. Megalomaniac tendencies?Mark Sinclair is deputy editor of Creative Review magazine News CorporationRupert MurdochNews InternationalMedia businessNewspapers & magazinesNational newspapersNewspapersUnited Statesguardian.co.uk © 2013 Guardian News and Media Limited or its affiliated companies. All rights reserved. | Use of this content is subject to our Terms & Conditions | More Feeds    

Source: www.guardian.co.uk | Date: 30th May 2013 Read more

Hulu draws more bidders

With Yahoo and two private equity firms, seven contenders are said to be trying to acquire the video site.Yahoo Inc., fresh off its $1.1-billion deal this week to acquire personal blogging site Tumblr, got in line Friday to pick up video streaming site Hulu.    

Source: articles.latimes.com | Date: 28th May 2013 Read more